In memoriam : Derk ten Berge, de voetbalsfeer op ’t Alterbarg paste bij zijn aimabele karakter

Geschokt en bedroefd heeft onze club kennis genomen van het overlijden van onze grote voetbalvriend Derk ten Berge. Hij overleed afgelopen zondag onverwacht op 67-jarige leeftijd.

Het scheppen van een goede sfeer kon je wel aan de voormalig voetballer, teamleider, mede-oprichter van de ‘Club van 100’’ en bovenal supporter overlaten. De club uit Zweeloo werd een deel van zijn leven.

Derk ten Berge stond altijd wel open voor een lolletje. Hij schoot nog wel eens in de lach in de kleedkamer of in de kantine en dat is nog zacht uitgedrukt. Dat joviale en uitbundige paste bij zijn karakter. Derk had een positieve instelling en probeerde dat ook over te dragen op anderen.

Het was de voetbalsfeer op ’t Alterbarg die hem zo ontzettend beviel. Het is al weer vijftien jaar geleden dat hij afscheid nam als teamleider van het voormalige ZBC 2. Dat ging niet geruisloos voorbij.

De afscheidswedstrijd die in de zomer van 2009 voor Derk werd georganiseerd, maakte hem een tikkeltje emotioneel. Derk had dat niet verwacht. Het was een grote verrassing en het heeft destijds veel indruk op hem gemaakt.

Niet alleen als teamleider, maar ook als speler werd Derk ten Berge geroemd om zijn instelling. Hij was destijds een typische karaktervoetballer. Derk, geboren en getogen in Eursinge, groeide als voetballer op bij VKW uit Westerbork. Hij doorliep er als linksback alle jeugdteams en speelde in de A-junioren van VKW met cracks als Jacob Schuilling. De streekderby’s tegen de A-junioren van ZBC stonden in zijn herinnering gegrift.

Over de voetbalkwaliteiten van Derk ten Berge kan bepaald niet lacherig worden gedaan. De Wezuper werd door de KNVB bestempeld als talent en werd opgenomen in de Drentse jeugdselectie.

Bij de overstap naar de senioren moest Derk een keuze maken tussen werk of voetbal. Als veeboer kon hij het allemaal moeilijker combineren. Bovendien kon hij zich als zelfstandig ondernemer geen blessures permitteren en heeft toen, wel met pijn in het hart, de actieve voetballerij vaarwel gezegd.’

Na de verhuizing in 1986 naar Wezup meldde Derk zich aan bij ZBC en speelde daar een aantal jaren in de lagere seniorenteams. Uiteindelijk noopte een blessure begin jaren negentig hem om definitief te stoppen met voetballen.

In 2000 werd hij gevraagd als leider van ZBC 5. Een taak die Derk samen met Jan Tangenberg tussen 2000 en 2004 met veel plezier uitoefende. In een recreatieve sfeer, met veel voetbalhumor, voelde hij zich er als een vis in het water.

Vanaf 2004 waaide de wind voor de geboren voetbalman uit een heel andere hoek. Het clubbestuur zag in hem namelijk een ideale kandidaat voor het leiderschap van het meer prestatiegerichte ZBC 2, in samenwerking met zijn kameraad Edwin Lahuis.

De clubliefde zat echt diep bij Derk. Dat bleek ook uit het feit dat hij in 2011 één van de initiatiefnemers was voor de oprichting van een ‘Club van 100’ . Samen met Piet Bleijleven en Geert van der Weide stelde Derk zich ten doel via de Club van 100 gelden in te zamelen en die volledig aan te wenden voor zaken waar de gehele vereniging van kon profiteren.

Mooie en leuke anekdotes en herinneringen aan Derk zullen in onze gedachten blijven bestaan.

We verliezen in Derk een mooi mens met een grote passie voor het voetbal in Zweeloo

Wij wensen Klazien, kinderen en kleinkinderen, familie en ieder die Derk gekend heeft veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

Bestuur en leden van vv Sweel en supportersvereniging vv Sweel