‘Verloren zoon’ Remmert Verbrugge (33) met open armen ontvangen: ‘Çaptain Jack’ kiest weer voor het voetbal in Zweeloo

‘Captain Jack’ is terug. En daar zijn ze in Zweeloo bijzonder blij mee. vv Sweel haalt Remmert Verbrugge uit Hoogeveen als een verloren zoon binnen.

De 33-jarige Verbrugge wordt op ’t sportpark ‘t Alterbarg met open armen ontvangen. Dat is logisch: de routinier brengt niet alleen voetbalvermogen mee, maar ook sfeer en loyaliteit.

Constructieve gesprekken

Een paar goede en constructieve gesprekken met trainer Marnix Bakker gaven uiteindelijk de doorslag om voor de hoofdmacht van vv Sweel te kiezen. “Ik had in eerste instantie besloten om in een lager elftal bij Sweel te gaan voetballen, waarbij ik niet of naar eigen inzicht zou trainen. Een team bestaande uit voornamelijk oud-eerste elftalspelers. Uiteindelijk begon het de afgelopen weken toch weer te kriebelen. Bij mij kwam steeds meer de overtuiging dat ik eigenlijk nog niet klaar ben met het prestatief voetbal.”

Nieuw veelbelovend hoofdstuk

In de zomer van 2018 zat Verbrugge in diezelfde fase. Het was op het moment dat hij afscheid nam van vv Sweel: “Als ik klaar ben met voetbal, ben ik klaar. Maar al snel merkte ik dat ik nog heel veel van voetbal hou. Ik koos toen dichtbij huis voor vv Pesse, waar ik de afgelopen zes seizoenen heb gespeeld. Nu sla ik bij vv Sweel een nieuw en veelbelovend hoofdstuk open. Ik vind het ook leuk om ervaring en informatie te geven aan de jongere spelers. Dat geeft een prettig gevoel en daar kijk ik echt naar uit”, zegt Remmert.

De dribbelaar laat weten dat hij erg blij is met de manier waarop hij ontvangen is door spelers en staf. “We hebben een goede band. En als je op dezelfde manier over voetbal denkt, dan kan het allemaal natuurlijk makkelijker werken.”

Goed gevoel

De sfeer en gezelligheid bij vv Sweel heeft hij zeker gemist. Hij kijkt nog altijd met een goed gevoel terug op zijn periode in dienst van vv Sweel. ‘Ja, wij hadden echt een geweldig team. Niet direct qua voetbaltalent, maar vooral als eenheid en gezelligheid, waarbij de wil om te winnen elke wedstrijd aanwezig was. Als het team in de flow zat was het soms genieten.”

Open sfeer

Tussentijds heeft Remmert nog een uitstapje naar De Weide en VKW gemaakt, maar uiteindelijk toch weer in Zweeloo teruggekeerd. “Het was niet zo zeer het voetbal wat me aantrok, maar het was voornamelijk de gemoedelijke en open sfeer bij vv Sweel, die ik miste bij andere clubs. Je kan hier zijn wie je wilt zijn en wordt gewaardeerd om wie je bent!’

Spraakmakende momenten

Nog vaak denkt hij aan de spraakmakende momenten dat hij aan de vleugel als speler het veld in keek en dan zag hoe spelers als Jesper Vaessen en Ruud Jalving elkaar zo makkelijk vonden, of Joop Beukers: ‘de schakelspeler’ op het middenveld die de bal met een ‘Steilpass’ over veertig meter ‘op de stropdas legde’ van een aanvaller, die simpel kon ‘binnentikken’: Tor. En niet te vergeten Jarno Rotgers: die een tegenstander weer eens te kakken zette met een poortje.

Echte familieclub

Het zijn toch vooral de niet-voetbalmomenten die beklijven. “De vriendelijke en spontane clubmensen, de sympathieke gebaren, zoals de tekeningen die ik ooit van de dochters van Jarno en Petra ontving nadat ik wederom geblesseerd raakte. Sweel toont zich in alles een echte familieclub. Ik ben blij met de steun en waardering die ik altijd van de supporters kreeg.”

Vooral nieuwe gezichten bij vv Sweel

Remmert maakt zich bij vv Sweel op voor een hernieuwde kennismaking. “Uiteraard kende ik al een aantal spelers, maar het zijn toch vooral nieuwe gezichten. Mijn positie in het veld zal de trainer bepalen. Van nature loop ik liever zelf met de bal en maak af en toe een goal…… Dat doe ik liever dan een verdedigende rol. Dus de kans is vrij groot dat het weer een offensieve positie wordt. Het is even afwachten waar de trainer voor gaat en wie hij op welke positie wil hebben. Net als bij de voorbije jaren bij sv Pesse kom ik liefst veel aan de bal en zoek ik de ruimte om gevaarlijk te worden”, zo kijkt Remmert alvastvooruit, die in het dagelijks leven werkzaam is als administrateur bij GGZ Drenthe in Hoogeveen.

Bijschrift foto: Sweel heeft nog altijd een speciaal plaatsje in het voetbalhart van Remmert Verbrugge. “Ik koester de vele mooie momenten én de aardige mensen die ik in Zweeloo heb leren kennen en kijk uit naar een hernieuwde kennismaking”, zegt de 33-jarige routinier uit Hoogeveen.